5 tips om de juiste doelgroep te kiezen

Je hebt een mooi product gelanceerd en je wilt dit nu bij de juiste personen onder de aandacht brengen. Het is natuurlijk verleidelijk om te denken dat jouw product bij iedereen past, echter is het heel handig om inzichtelijk te maken wie je precies wilt bereiken. Om een product succesvol op de markt te brengen is het belangrijk om uit te zoeken welke doelgroep het meest waarschijnlijk jouw product gaan kopen. Dit zijn klanten die momenteel een soortgelijk product kopen en die de vernieuwing in jouw product waarderen. De beste doelgroep heeft een waargenomen behoefte aan jouw product, kunnen het zich veroorloven en zijn bereid het te kopen. Een doelgroep kiezen vergt een aantal stappen waarbij je aan het eind goed kan zien wie je moet aanspreken met jouw marketingstrategie!

1.  Identificeer het belangrijkste voordeel dat jouw product biedt

Begin met het eindresultaat dat je wilt creëren: voldoen aan de behoeften en verlangens van jouw potentiële klanten. De drie belangrijkste vragen die je alvast moet beantwoorden voor jouw product zijn; welk probleem lost jouw product op? Aan welke behoefte voldoet jouw product? Als je deze vragen kunt beantwoorden, zijn de volgende stappen een stuk makkelijker! Een tip van Doreen Wetphal van Botanic Bites, winnares Amsterdam Food Pitch: “Wij zien het bijvoorbeeld als een uitdaging om ook juist echte vleeseters te enthousiasmeren en richten onze marketing dan ook op deze groep. Ons verhaal, de producten zelf, maar ook onze packaging en social media versterken elkaar en zenden een helder beeld uit waardoor de klant weet wat hij of zij kan verwachten. Wees daarnaast gewoon jezelf. Als jij enthousiast bent over jouw product zul je dit vanzelf overbrengen!

2. Begin met bestaande data van jouw klanten

Jouw product is al door een aantal klanten gekocht en daaruit kun je informatie halen om te gebruiken voor het onderzoeken van jouw specifieke doelgroep. Maak met deze data een klantanalyse waaruit je informatie wilt halen zoals, wat het werkelijke doel is van jouw klanten. Luister goed naar ze en maak geen aannames! Wat houdt jouw klant tegen om volledig voor jouw product te kiezen? Hiervan kun je leren en anticiperen om deze zorgen weg te nemen. Nog een tip? Maak een praatje met een aantal diverse klantgroepen en vraag simpelweg naar hun mening!

3. Analyseer jouw online data

Heb jij je social media kanalen voor je product al gelanceerd? Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn e.d. zorgen voor bepaalde statistieken waar je informatie uit kunt halen over mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product. Waar ze vandaan komen, interesses, leeftijden, geslacht, en veel meer! Met deze informatie kun je onlinecampagnes draaien en goed zien wie positief reageert op jouw product. Hier gaan wij binnenkort in een speciale marketingblog dieper op in.

4. Schets een volledig plaatje van jouw klant

Zorg dat je de markt segmenteert, wat betekent het opdelen in verschillende groepen. Mannen en/of vrouwen, ouderen/jongeren, inwoners van een bepaalde stad of provincie, middenklassers/carrièrejagers, etc. Na deze ‘standaard’ segmentatie kun je nog een stapje verder gaan met het uitzoeken, zoals waar deze doelgroep zich mee bezighoudt. Probeer voor jezelf open vragen te stellen zoals; hoe besteden zij hun vrije tijd, wat zijn hun behoeftes, wat zijn hun normen en waarden. Op deze manier kun je een kijkje nemen in het psychologische denken van jouw potentiële doelgroep. Als je al deze informatie hebt verzameld, kun je een ‘persona’ creëren. Dit is een gespecificeerd profiel van mensen binnen jouw doelgroep. Verzin namen, hobby’s, leeftijden, waar ze wonen, wat ze dagelijks doen, problemen, wensen en niet te vergeten hun koopgedrag. Check een aantal uitgewerkte persona bij bestaande klanten, herkennen zij zich hierin?

5. Neem een kijkje bij de concurrentie

Concurrentie wordt al snel als iets ‘negatiefs’ gezien, maar dat is het zeker niet! De kwaliteit van een product heeft er juist veel baat bij dat meerdere partijen met elkaar strijden voor succes. Je kunt veel van je concurrenten leren waardoor je jouw product nog beter kunt vormgeven. Start de zoektocht naar jouw concurrentie en duik wat dieper in hun business. Volg concurrerende producten/producenten op social media, bezoek een aantal food evenementen om inspiratie op te doen en ga op een foodmarkt staan. Zo kom je erachter wie interesse heeft en wat er speelt. Op deze manier kun je ontdekken wat jouw product speciaal maakt en waarom de klant voor jou kiest in plaats van voor een concurrerend product. Want dat is uiteindelijk het doel, toch? Zo spraken wij met Dave’s True Food Flavours over hoe zij kijken naar hun concurrentie. “Ons product is een bekend product dat we als innovatieve smaakmaker inzetten. Wij zijn niet de enige die groentepoeders produceren, maar ons product is qua smaak heel anders. In het productieproces wordt elk product op zijn eigen manier bereidt voordat ze gedroogd worden, wat een unieke smaak geeft.”

Als je al deze stappen volgt, weet jij precies wie jouw plant-based product, speciale kruiden, innovatief drankje, of ander prachtig product wilt hebben! Meedoen aan Amsterdam Food Pitch vergroot jouw kans om data te verzamelen over jouw potentiële doelgroep. Presenteer het belangrijkste voordeel van jouw product aan onze vakjury, belandt in de finale en analyseer wie er allemaal komt proeven! Inschrijven kan t/m 30 maart via onze website!