Aan tafel met Isabel Boerdam

De Week Zonder Vlees

Deze week is De Week Zonder Vlees gestart! Wij spraken met Isabel Boerdam, het brein achter De Hippe Vegetariër en initiatiefnemer van De Week Zonder Vlees. Waarom is zij dit initiatief gestart en hoe kijkt zij naar vegetarisch en veganistisch eten?

Isabel Boerdam

Het initiatief

Isabel was vanaf kinds af aan al geïnteresseerd in een vegetarische levensstijl en besloot op 9-jarige leeftijd vegetarisch te gaan eten. Tijdens haar studententijd transformeerde deze interesse in een passie en startte zij het online platform De Hippe Vegetariër om haar frisse kijk op vegetarisch eten te delen. Toentertijd was deze levensstijl nog niet ‘hip’ en waren mensen er niet mee bezig. Niet veel later begon de discussie over klimaatverandering en de uitdaging om hier iets aan te doen. “Elektrische auto’s, zonne-energie en andere middelen werden onderzocht, maar wat ik niet begreep was dat niemand sprak over de impact van minder vlees eten” aldus Isabel. De Week Zonder Vlees is in het leven geroepen om mensen tot actie aan te zetten en om hen positief te verrassen met de vegetarische keuken.

Ontwikkelingen in de food industrie

In het begin was het schap met vleesvervangers nog een beetje karig, maar dat is ondertussen allang verleden tijd. Er zijn zoveel opties dat er voor iedereen wat tussen zit. “Wat ik erg bijzonder vind, is dat er nu ook rauwachtige vleesvervangers komen. Een beetje gek gezicht als je ze bakt, dan loopt het ‘bloed’ eruit maar dat is gewoon bietensap. Verrassend lekker!” Niet alleen de vleesvervangers, maar ook de kaasvervangers zijn in aantocht. Plantaardige kaasproducten komen steeds meer voor, zoals Willicroft plant-based cheese de winnaar van de publieksprijs 2019 van de Amsterdam Food Pitch, en blijft het kaasschap niet langer achterwege.

“Het lekkerste plantaardige product dat ik ooit heb geproefd is Pulled Oats van Gold & Green. Dit is een vleesvervanger op basis van haver, tuinbonen en erwten. Heel puur en het bevat meer eiwit dan kip, heeft een goede bite en is goed op smaak!” Met dit product kun je jouw vleesvriend overtuigen dat gerechten zonder vlees ook lekker zijn.

Ontwikkelingen in de horeca

In Amsterdam valt het op dat ‘vegan’ het woord was van 2019 en nu ook weer in 2020. Veel horecazaken slaan vega over en duiken gelijk op de vegan trend. Dit komt natuurlijk ook omdat de interesse steeds groter wordt. Concepten zoals de Vegan Junk Food Bar doen het dan ook erg goed. Er wordt veel geëxperimenteerd en er ontstaan gerechten zoals vegan pulled pork en vegan kaasfondue! “Het leuke vind ik dat dit een steeds grotere plek inneemt binnen de horeca. Ook in het hogere segment staan groenten steeds meer centraal. Chefs gaan de uitdaging aan om groente op de ultieme manier te bereiden, wat ze vaak nog moeilijker vinden dan vlees! Ik ben blij met de groei in waardering voor groenten.”

Wat mist er nog aan vega producten?

Met de vegan kaasopties gaat er al een nieuw deurtje open binnen de vegan wereld, echter missen deze producten nog in de reguliere supermarkt. Daarnaast liggen er ook kansen voor vegetarische gemak maaltijden zowel in het koelschap als de vriezer. “Er zijn al best veel opties, maar dat zijn wel voornamelijk salades. De grote meerderheid van de magnetronmaaltijden, stamppotjes en warme maaltijden, zijn toch met vlees. Daar zou van mij zeker snel verandering in mogen komen, aangezien daarmee vegetarisch aantrekkelijker wordt voor een nieuwe doelgroep.” Dus heb jij hier een oplossing voor als nieuwe ondernemer? Schrijf je dan vooral in voor Amsterdam Food Pitch 2020!

Advies voor nieuwe deelnemers

Bij het lanceren van een nieuw product komt veel kijken. Wat Isabel opvalt is dat veel startups gewoon starten, wat in principe goed is maar daarna wordt er pas over bepaalde aspecten echt nagedacht. Het product staat, de verpakking is ontworpen en geproduceerd, helaas komt communicatie vaak een beetje onderaan te staan. Het is juist belangrijk dat je een duidelijk verhaal naar buiten brengt over jouw product en alles wat daarbij komt kijken. Een website en social media zijn key hierin aangezien je maar kort de aandacht van de consument krijgt. Die kans moet je pakken. “Zorg dat je de kern van je boodschap duidelijk naar buiten brengt zodat je product echt goed begrepen wordt.” Amsterdam Food Pitch is een goed initiatief om startups te helpen in het proces van een nieuw product!

Doe mee aan Amsterdam Food Pitch 2020

Amsterdam Food Pitch helpt je in jouw journey om een succesvolle food entrepreneur te worden. Je kunt jezelf hier inschrijven tot 30 maart! Hopelijk zien wij jullie daar waar we onze verhalen kunnen uitwisselen.