Blog pagina

True Food Flavours is het lekkerste product van 2019!

Dat was het dan! De finale van Amsterdam Food Pitch 2019 zit er weer op en het was weer een enorm succes! Na een dag vol met sterke pitches en intensieve vragenrondjes ging het zenuwslopende half uur dan eindelijk in: het juryberaad. En wat is daar een geweldige uitslag uit gekomen! De finalist die namelijk de felbegeerde titel ‘Lekkerste product 2019’ maar naar huis mocht nemen is Dave Hurkmans met zijn innovatieve product van 100% pure groenten en fruit poeders: True Food Flavours. Naast deze overall prijs is er een publieksprijs, een duurzaamheidsprijs en een retail prijs uitgereikt.

Alle winnaars op een rijtje!

Dave Hurkmans met zijn product True Food Flavours biedt volgens de jury een gat in de markt en heeft de prijs ‘Lekkerste product 2019’ dan ook hard verdiend. Deze poeders, gemaakt van 100% verse groenten en fruit, bieden een gezond en natuurlijk alternatief om basisproducten een bijzondere smaak en/of kleur te geven. “Het is een innovatief product waar je werkelijk alle kanten mee op kunt”, aldus de enthousiaste jury.

Doreen Westphal gaat de strijd aan tegen voedselverspilling door een heerlijk product te creëren van geredde oesterzwamvoetjes; Choonk. Deze gegrilde sappige stukjes waren ook nog eens zo smakelijk, dat Doreen de duurzaamheidsprijs mee naar huis mocht nemen. “Een geweldig initiatief om voor een relatief ondergewaardeerd product een duurzame oplossing te bieden welke niet alleen smakelijk is, maar ook nog eens enorm veelzijdig”, roemt de jury.

Het laatste obstakel om over te stappen naar een plantaardig dieet is kaas, merkte publiekswinnaar Brad Vanstone op. Met die achterliggende gedachte begon hij aan de ontwikkeling van Plant Based Cheese: een plantaardig alternatief voor kaas welke niet alleen lekker is, maar ook milieuvriendelijk. Brad’s doelstelling was om een product te ontwikkelen dat  niet alleen veganisten aantrekt, maar alle kaasliefhebbers.

Lars Meekel gaat met zijn Amsterdamse snoepje, Gebbetje, de strijd aan met het Haagse Hopje, want een Haags snoepje in Amsterdamse horecagelegenheden kan natuurlijk niet. Hier was de jury het zeker mee eens. “Gebbetje is een ontzettend leuk initiatief en heeft een erg lekkere en bijzondere smaak. Een product dat niet alleen aantrekkelijk is voor horecagelegenheden, maar ook voor de individuele consument”. Lars mocht de retailprijs in ontvangst nemen, welke werd uitgereikt door de Bijenkorf.

Hoe gaat het nu verder?
Deze producten liggen binnenkort in de schappen van De Kweker, dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Gebbetje zal buiten De Kweker, ook nog te zien zijn in de Bijenkorf. Daarnaast mochten alle winnaars een geldbedrag in ontvangst nemen en zullen zij worden begeleid bij de ontwikkeling, branding en lancering van hun product met behulp van de Kitchen Republic Academy.

En hoe gaat het nu verder met de rest van de finalisten? Ook zij zullen natuurlijk niet vergeten worden. “Het niveau lag dit jaar erg hoog en alle finalisten wisten echte kwaliteitsproducten aan te leveren”, aldus de jury. Maar er werd ze zeker op het hart gedrukt om vooral door te gaan. “De producten van voorgaande finalisten liggen inmiddels ook in de schappen van De Kweker” bemoedigde Gert Blaauw aan het einde van de finale.