Nieuwe inspiraties, innovatieve ideeën en motivatie om iets moois te ontwikkelen, daar staat Amsterdam Food Pitch voor. Elk jaar mogen wij nieuwe producenten verwelkomen die de trend zetten met hun product. Zo kijken wij ook naar trends op het gebied van eten en drinken. Aangezien er weer een hoop nieuwe trends bij zijn gekomen, hebben wij er een aantal op een rij gezet die bij ons passen. Amsterdam Food Pitch kijkt uit naar innovatieve producten die een plekje in de schappen verdienen!
Alcoholvrije drankjes
Gezellig borrelen kan ook zonder alcohol. Er worden steeds vaker speciale drankjes ontwikkeld zonder alcohol, zoals een vers gemaakte ginger beer, lemonade en wat dacht je van alcoholvrije gin! Nieuwe cocktails worden uitgevonden en het creatief en innovatief denken wordt op gang gezet. Er is zelf al een 0.0 bar geopend in Amsterdam.
Boter en spreads
Van kikkererwtenboter tot macadamiaboter tot watermeloenzaadboter, je ziet steeds meer romige veganistische spreads gemaakt van noten en zaden. Merken proberen plantaardige boter te maken als vegan opties en om onze natuur een beetje te ondersteunen. Een bewuste innovatie en nog lekker ook!
Half-om-half
Er wordt steeds meer gezocht naar plantaardige alternatieven om zo minder vlees te eten en dat lukt al aardig. Vleesbedrijven zien dit ook en daar wordt dan ook iets nieuws mee gecreëerd. Burgers gemaakt van vlees, maar dan veel minder daarvan. In Nederland zijn er ook mooie initiatieven te vinden zoals GroTogether, waar ze bijvoorbeeld hamburgers mengen met plantaardige producten zoals verse oesterzwammen. Een half-om-half burger dus, maar dan net even iets anders en bewuster!
Hybride producten
Zoals hierboven beschreven is een opkomende trend het combineren van producten. Niet alleen met vlees en plantaardige producten, maar wordt Coca-cola gecombineerd met fruitsap, energiedrink, koffie en zelfs alcohol. Wil je het echt spannend maken? Ga dan voor de combinatie van zoet en zout!
Gepersonaliseerde voeding
Een chocoladereep met je eigen naam erop, een flesje drinken met een eigen tekstje of zelfs M&M’s met een logo of naam erop is een populair fenomeen. Het gaat om een verbinding maken met de consument. Inspelen op nostalgie hoort hier ook bij.
Food waste
Ben jij al goed bezig om verspilling tegen te gaan? Er wordt nu toch wel ingezien dat verspilling van voedsel iets is wat we actief moeten tegengaan. Nederlandse huishoudens verspilden in 2019 gemiddeld 34,3 kg eten per persoon per jaar aan vast voedsel. Dat is al aanzienlijk minder (17%) dan in 2016. Steeds meer initiatieven komen met oplossingen zoals een Too Good To Go waarbij je allerlei lekkere left-overs kan ophalen bij jou in de buurt.
Zo geeft AFP ook een prijs aan het meest duurzame product. Vorig jaar is deze prijs gewonnen door Doreen Westphal van Botanic Bites met haar innovatieve, duurzame en plantaardige producten die voor een lage ecological footprint zorgen. Het begon als het kweken van oesterzwammen in koffiedik in haar eigen tent, naar een kweekkelder van 300 m2 tot samenwerkingen met boeren die grote reststromen hebben om zo haar producten te ontwikkelen. Zoals Doreen zelf zegt: reststroom wordt delicatesse!
Mis jij een trend en heb jij een mooi product die daarbij en bij ons past? Aarzel niet en schrijf je in voor Amsterdam Food Pitch 2020. Wellicht zet jij wel de trend!