Het succesverhaal van Amsterdam Tinto

Amsterdam Tinto drankje van Wiebe van den Ende

Vorig jaar deden Wiebe en Anna met hun wijncocktail Amsterdam Tinto mee aan de Amsterdam Food Pitch (AFP) waar zij het tot de finale schopten. Geïnspireerd door de Spaanse zomerwijn ‘Tinto de Verano’, besloten Wiebe en Anna een eigen drankje te maken dat minder zoet was, fruitig en met de juiste wijnsmaak. Het ontwikkelen van de smaak heeft een aantal jaar geduurd maar het resulteerde wel in hét lekkerste nieuwe drankje van 2019. Amsterdam Tinto is, dankzij deelname aan de Amsterdam Food Pitch, momenteel al verkrijgbaar op 60 locaties. Wij geven het woord aan Wiebe en Anna die terugblikken op het jaarlijkse food evenement voor startende ondernemers.

Wat heeft de Amsterdam Food Pitch voor Amsterdam Tinto betekend?

De Amsterdam Food Pitch 2019 was qua timing voor ons ideaal. Wij hadden ons product af; het was gebotteld en de labeling en branding tot bijna in de puntjes verzorgd. Het was alleen nog niet op grote schaal verkrijgbaar, laat staan dat veel mensen van het bestaan af wisten.

Toen we hoorden dat we geselecteerd waren was dit toch een erkenning van wat we aan het doen waren en dus een enorme boost voor onze zelfvertrouwen. Als maker in een begin stadium voelde het toch als pionieren in mijn eentje, of in ieder geval in mijn eigen kringetje van vrienden, partners en werknemers. Niet heel objectief. Daarnaast is de jury van een erg hoog niveau. En dan ook nog als finalist. Als enige alcoholhoudend drankje ben je dan toch het lekkerste nieuwe drankje van 2019. Dat heeft heel erg geholpen met het lanceren van Amsterdam Tinto.

Één jaar na de Amsterdam Food Pitch

Nu een jaar later zijn we verkrijgbaar bij meer dan 60 locaties door heel Nederland en hebben we een goede band opgebouwd met De Kweker. Tijdens de afgelopen Horecava werden de Amsterdam Food Pitch producten gepresenteerd in de stand van De Kweker en hier zijn weer mooie samenwerkingen uit voort gekomen. Zo gaat nu bijvoorbeeld Pakhuis de Zwijger ons drankje schenken. We zijn ondertussen onderdeel van Amsterdam Made en van the Kitchen Republic Network. We hebben de distributie geregeld voor grotere delen van het land en dus een fantastische eerste Horecava gehad, waar wij zelf ook een stand hadden. Allemaal dingen waar het label van AFP finalist en het daarbij horende netwerk zeker aan heeft bij gedragen.

Advies voor nieuwe deelnemers

Wat wij echter aan nieuwe deelnemers kunnen aanraden is om je in een eerder stadium in te schrijven. Ook al begon ik dit stuk met dat onze timing perfect was. Dit heeft vooral betrekking op marketing en distributie termen.
Wij hadden alles reeds zelf gedaan. Al hebben veel ervaren mensen ons geholpen, wij maakten geen onderdeel uit van een netwerk van peers. Wij hebben zo veel gehaald uit de gesprekken met andere makers, mensen van De Kweker, van Kitchen Republic en Amsterdam Made. Dit had ons heel veel verder gebracht als we al die kennis en ervaringen van anderen, en zeker de top professionals van de Amsterdam Food Pitch, eerder hadden opgedaan. Het maakt het werk lichter, leuker en je product veel beter.

Doe mee aan de Amsterdam Food Pitch 2020

We hopen dat meerdere mensen een soortgelijk pad zullen bewandelen en hun succesverhalen kunnen doorvertellen net zoals wij dat doen. De Amsterdam Food Pitch helpt je in jouw journey om een succesvol food entrepreneur te worden. De inschrijving loopt tot 30 maart en inschrijven kun je hier! Wij zijn in ieder geval bij de finale. Hopelijk zien wij jullie daar waar we onze verhalen kunnen uitwisselen.