Aan tafel met Doreen Westphal, winnaar van het lekkerste en meest duurzame product van AFP 2019
Meedoen met Amsterdam Food Pitch is voor iedere deelnemer een compleet andere ervaring. Hoe je de wedstrijd beleeft, wat voor contacten je maakt en hoe je alle feedback op jouw product toepast, heeft voor iedereen andere gevolgen. Hier delen wij de ervaring van Doreen Westphal van Botanic Bites, de winnaar van het lekkerste en meest duurzame product van AFP 2019. Zij neemt ons mee in de ervaring van haar deelname aan Amsterdam Food Pitch 2019.
Het product
Voordat de deelname van Botanic Bites officieel was, zat ze allesbehalve stil. Ze was altijd bezig om haar product te vernieuwen en te verbeteren, maar de groep die het product kende bleef klein. Over het product had zij geen twijfels, Botanic Bites onderscheidt zich van de concurrentie op het gebied van duurzaamheid, door net een stapje verder te gaan. Van geredde groenten maken zij variërende snacks zoals burgers, vegan shoarma, vegan spekjes en meer. Het product is specifiek gefocust op paddenstoelen vanwege hun rijke umami smaak, natuurlijke bite en het werken met reststromen (delen van de paddenstoel die anders niet gebruikt worden). “We waren gewoon nog niet zichtbaar genoeg met onze producten en ons verhaal, en dat is zeker veranderd na het winnen van de AFP!”, verklaart Doreen.
Wat heeft Amsterdam Food Pitch opgeleverd?
Als finalist zette Doreen algauw vervolgstappen in het ontwikkelen van Botanic Bites. “Meedoen was al een enorme ervaring, maar door te pitchen bij AFP hebben we een duidelijker beeld gekregen van onszelf waar we voor staan, en hoe we onze visie over duurzaamheid en smaak beter naar buiten kunnen brengen”. Botanic Bites heeft aan AFP een enorme boost in naamsbekendheid overgehouden, net als een ontwikkeling in hun eigen visie. De media-aandacht die bij AFP komt kijken, is daarbij een grote hulp geweest. Eén jaar na Amsterdam Food Pitch kan Doreen met trots zeggen dat ze een grote groep nieuwe klanten heeft leren kennen. Door die nieuwe contacten hebben ze zich goed kunnen profileren met hun fungi food producten. “Onze paddenstoelen hebben een super lage ecologische voetdruk, waardoor we echt een toevoeging zijn voor horecabedrijven. We merken dat niet alleen onze producten, maar ook ons verhaal erachter, heel goed ontvangen wordt”, vertelt Doreen.
De volgende stappen
Naast het feit dat ze druk bezig zijn om met hun huidige producten de markt te veroveren (ze hebben al een aardig aantal horecaklanten en dit aantal blijft alleen maar groeien), blijft het creatieve brein van Doreen kriebelen. Nog dagelijks werkt ze aan innovaties om haar klanten te blijven verrassen. De vraag naar natuurlijke producten die met vleesproducten kunnen concurreren op zowel smaak als structuur wordt steeds groter, wat voor Botanic Bites natuurlijk een uitgelezen kans is.
Voor de toekomstige kandidaten van AFP heeft ervaringsdeskundige Doreen een gouden tip: “Zorg dat je een duidelijk verhaal te vertellen hebt, zodat het voor potentiële klanten meteen duidelijk is waar jij voor staat. Wat maakt jouw product uniek?” deelt Doreen. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Voor het product van Doreen ligt de uitdaging juist in het enthousiasmeren van echte vleeseters, wat voor hen de focus is van hun marketing. Bij Botanic Bites versterken het verhaal, de producten, de packaging en social media, waardoor het merk een heel helder beeld naar de consument uitstraalt. “Wees daarnaast gewoon jezelf. Als jij enthousiast bent over jouw product zal je dit vanzelf overbrengen!”, geeft Doreen als laatste tip.
Doe mee aan Amsterdam Food Pitch 2020
Amsterdam Food Pitch helpt je in jouw journey om een succesvolle food entrepreneur te worden. Je kunt jezelf hier inschrijven tot 10 augustus via www.amsterdamfoodpitch.nl! Hopelijk zien wij jullie daar waar we onze verhalen kunnen uitwisselen.