Nancy van Batenburg

Nancy van Batenburg

Nancy van Batenburg is hoofdredacteur van Culy.nl waarvoor ze schrijft, kookt, fotografeert en recenseert. Daarnaast doet ze freelance (culinaire) klussen.

Nancy is het gelukkigst als ze gerechten, ingrediënten en kooktechnieken ontdekt die ze nog niet kende. Ze ziet het dan ook als haar missie om de culinaire wereld van anderen te vergroten door verhalen te vertellen van chefs, restaurants, gerechten en keukens van over de hele wereld.

Om alvast een beetje in de stemming te komen, hebben we haar een aantal vragen gesteld om haar beter te leren kennen als jurylid.

1. Wat mag er niet ontbreken in jouw eigen keuken?
Citroenen, gember, goede boter, zeezout van Maldon en eieren. Ook tref je in mijn koelkast een triljoen soorten hot sauce aan. En een belachelijke hoeveelheid drank.

2. Wat is het gekste dat je ooit hebt gegeten?
Ik denk de hanenkloten (pardon my french) en hanenkammen die ik bij Kaagman & Kortekaas op mijn bord vond. Die vond ik overigens superlekker, maar daar mogen ze me ook echt álles voorschotelen. Bovendien vind ik het mooi om van-kop-tot-staart te eten. Als ik de keuze maak om vlees te eten, maak ik die bewust en eet ik ook de minder gewilde delen. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo’n gek iets om te eten, het zou in mijn opinie juist normaal moeten zijn.

3. Wat is het meest innovatieve food product dat jij ooit bent tegen gekomen?
Dan moet ik toch direct denken aan de AFP-winnaar van vorig jaar, True Food Flavours. Zó tof dat je kunt spelen met zoveel (goede) smaken. Al vind ik vissaus ook een supergoede uitvinding. Kun je je voorstellen hoe iemand ooit op dat idee is gekomen?

4. Wat voor foodtrend ga jij volgen in 2020?
Ik wil sowieso van die torenhoge Japanse soufflé pancakes eten. En ik ben toch wel nieuwsgierig naar de CBD-in-voedsel-trend, al vraag ik me af wat dat met de smaak doet. Ik heb laatst sambal met CBD gekocht.

5. Heb jij tips & tricks voor de deelnemers van AFP 2020?
Ik denk dat het nu meer dan ooit belangrijk is om na te denken over de duurzaamheid van je product en dat geldt ook zéker voor de verpakking. Een nieuw product heeft heel veel aan een verhaal, dat mensen aan elkaar kunnen doorvertellen. En daarmee bedoel ik niet een slick reclamepraatje, maar een raison d’être.

6. Waar let jij op bij het jureren?
De combinatie verrukkelijke smaak + goed verhaal die ervoor zorgt dat ik denk: “Hier wil ik nu meteen over berichten aan de lezers van Culy!” Hét lekkerste nieuwe product van 2020 heeft dat allemaal in zich.