Yes! Met trots kondigen wij de nieuwe partner van Amsterdam Food Pitch aan: De Bijenkorf! We zijn ontzettend blij dat deze vertegenwoordiger van premium producten bij ons aansluit tijdens de tweede editie van onze competitie. Dit jaar reikt Amsterdam Food Pitch een retail prijs uit voor het lekkerste product, die mede mogelijk wordt gemaakt door De Bijenkorf. De producten van de finalisten zullen tijdens de wedstrijd in de warenhuizen van De Bijenkorf te proeven zijn en de winnaar verovert zelfs een plek in de schappen van De Bijenkorf. Wat!? Ja, dit wil je!
Gelijk met deze samenwerking kondigen we ook een nieuw jurylid aan. Kees van Wezel vertegenwoordigt De Bijenkorf tijdens Amsterdam Food Pitch en wij legden hem alvast wat vragen voor!
Mijn rol bij De Bijenkorf:
Ik ben eindverantwoordelijk voor de productgroep Food & Beverage binnen de Bijenkorf vestigingen in het hele land; alles wat je kan eten en drinken in de Bijenkorf gaat door mijn handen (en die van mijn team uiteraard). Van de bekende Bijenkorf boltaart uit eigen bakkerij tot mooie champagnes of van een Bijenkorf saucijzenbroodje in onze Cafés tot een heerlijke Aziatische wok in onze Kitchen restaurants. Kwaliteit, premium service en verrassende producten dat is waar ik voor sta.
Dit betekent samen eten voor mij:
Ik vind samen eten staan voor gezelligheid en goede gesprekken onder het genot van een goed glas wijn. Ik hou ervan om nieuwe dingen te proberen of nieuwe gerechten samen te proeven. Het ultieme gerecht voor samen eten vind ik een kaasplank met verrassende kazen; samen eten is dan samen delen.
Wat maakt jou enthousiast om te jureren voor en betrokken te zijn bij Amsterdam Food Pitch?
Buiten dat ik het een leuk initiatief vind van de Kweker waar ik graag onderdeel van ben vind ik het leuk om startende ondernemers een kans te geven of ze te helpen met het perfectioneren van hun producten. Ook ben ik nieuwsgierig naar de creativiteit van de deelnemers en de ideeën die hen brachten tot de ontwikkeling van hun product.
Van welk Amsterdams gerecht of product ben jij onder de indruk?
Ik vind “the local touch” heel belangrijk en Amsterdam heeft best veel van die specialiteiten; ik ben uiteraard geïnteresseerd in veel producten maar de producten met een goed en sterk verhaal verdienen mijn voorkeur; daarmee maak je het product nog interessanter en creëer je ambassadeurs die jouw verhaal gaan vertellen aan anderen; een betere marketing kan je niet hebben. Brand & Levie, brouwerij ’t IJ, Kesbeke, Chocolate Makers, Frites uit Zuyd of het IJscuypje…
Welke foodtrend hoop jij stevig in ontwikkeling te zien in 2019?
Ik vind de Nederlandse keuken-trend een positieve ontwikkeling; je haalt het van dichtbij en dat maakt het duurzaam en Nederland heeft zoveel mooie producten en gerechten die mogen we best wat meer in de spotlight zetten. We moeten trotser zijn op de Nederlandse gastronomie en gerechten… we doen het internationaal heel goed namelijk.
Bij de beoordeling van de producten van de kandidaten weegt dit voor mij het zwaarst:
Ik vind kwaliteit, verpakking en exclusiviteit belangrijk; een product waar je ook een leuk cadeautje van kan maken; dat product zou prima passen in het assortiment van de Bijenkorf.
Maar ik zal zeker ook kijken naar vernieuwende producten met een duurzame en lokale inslag. Daar ga ik mijn nadruk op leggen tijdens de selectie.
Ook een prangende vraag voor Kees of benieuwd wanneer en hoe een foodproduct bij de Bijenkorf in de schappen belandt? Kom langs om te proeven bij de Bijenkorf of de Kweker wanneer de finalisten bekend zijn en brand los!